Route des Chateaux

Route des Chateaux

Controle: maart 2017

Lengte: 69 km

Hoogtemeters: 811 m

GPS: Route des Chateaux  (gpstracks.nl)
GPS: Route des Chateaux  (gpsies.com)

Kenmerken

In maart 2017 heb ik de route met de auto gereden. Ik constateerde dat er voor een ontspannen fietstocht te veel ontbrekende bordjes waren. De meeste daarvan bevinden zich in de Voerstreek (begin en einde van de route). Blijkbaar wordt er geen onderhoud meer gepleegd. Daarom heb ik de route op GPSies.com gezet en deze toegevoegd aan de al genoemde GPS-route. Als extra informatie noem ik alle ontbrekende bordjes.

In het Franstalige gedeelte heet de route “Route des Chateaux”; in het Duitstalige gedeelte: “Burgenroute”.  In de Voerstreek had er kunnen staan “Kastelenroute”, maar ontbreekt de benaming vanwege de tweetaligheid (Vlaams en Frans).

De  beklimmingen in deze route zijn over het algemeen lichter en korter dan die in het Limburgse Heuvelland.

Beginpunt: Teuven

Voor de navigatie: Teuven-Dorp 52, Teuven
(B50.751453;B5.875337)
Vanuit Valkenburg is de afstand tot Teuven 19 km. Je zou er vanuit Valkenburg dus heen kunnen fietsen en dan is de totale afstand 103 km. Teuven is als volgt te bereiken via secundaire wegen (zowel auto als fiets). Onderaan de Cauberg, op het Grendelplein, bij de kruising met de Daalhemerweg, volg je de borden naar Margraten. In Margraten (voorbij de kerk) ga je bij de stoplichten linksaf, o.a. richting Gulpen. Na ongeveer 2 km ga je rechtsaf, richting De Planck. Deze lange weg moet je 8 km blijven volgen tot 1 km voorbij de grensovergang De Planck. Vlak voor het “rode” restaurant volg je het eerste routebordje: LA richting Teuven.  Daarna, bijna onderaan de afdaling, op een kruispunt, ga je RA (bordje ontbreekt). Bij de kerk begint de route(telling). Daar kun je, als je met de auto bent, in de naar links draaiende bocht je auto langs de weg parkeren.

Adviezen en ontbrekende bordjes

80 meter: direct na de kerk RA (bordje verscholen in haag) en daarna (750 meter) eerste weg LA.

10,5 km:  Gemmenich: kruispunt vlak na de kerk: bordje ‘direction Moresnet’; dus oversteken.

16,5 km: Bordje zonder pijl, maar met “direction Hauset”; dus RD.

20 km: In Hauset schuin rechtsaf (grote richtingpijl op weg). Bordje ontbreekt.

21 km: Onduidelijk punt. Voor kapelletje LA de wegas volgen: Hauseterstrasse.

26,5 km: (600 meter na LA in Raeren): op driesprong schuin RA. Onduidelijke situatie.

34 km: Ga bij de stoplichten RD i.p.v. LA naar Eupen.
Ga vervolgens na 2 km in Walhorn vlak na de kerk RA, richting Vaals, en daarna onder de snelweg door. Je zit dan weer op de route. Je vermijdt met deze inkorting een onaangenaam druk en smal gedeelte van 3 km. De inkorting is slechts 4 km. De km-telling volgt deze inkorting.

39 km: (na de onderdoorgang snelweg) niet de eerste keer LA richting Lontzen, maar de tweede keer; dit is 2,5 km na de onderdoorgang, bij de kapel van Catharina van Siena.

43 km: In Busch (na Lontzen) voor kerkje TKr RA (bordje ontbreekt).

64 km: In Sint-Pietersvoeren op driesprong RA. Bordje ontbreekt.

67 km: na lange klim en een stukje langs huizen (dorp De Plank): TKr. Bordje ontbreekt. Fietsers, gestart in Nederland, gaan LA terug naar Nederland. Parkeerders bij kerk Teuven gaan RA.

69 km: onderaan afdaling, viersprong, RA, waarna eindpunt bij kerk.

Inkorting

16,5 km: Op rotonde RA (in plaats van RD) richting Astenet.  Na 1 kilometer bij kapel Catharina van Siëna RA richting Lontzen.  Je zit dan weer op de route. De inkorting is 25 kilometer.

20,5 km: “Zur Geul”.  Je gaat hier de Geul over; hier nog een klein stroompje, maar in Zuid-Limburg een volwassen riviertje.

38 km: Voordat je linksaf richting Lontzen gaat, kun je rechts een spoorbrug zien liggen. Deze “Hammerbrücke”  gaat over de Geul en draagt de spoorweg tussen Luik en Aken.

48 km: Hier overbrugt een andere spoorbrug het dal van de Geul.  Deze indukwekkende spoorbrug is de langste van België. In de Eerste Wereldoorlog hebben de Duitsers deze spoorweg aangelegd voor militair transport tussen Duitsland en België. Bij de bouw waren veel Russische krijgsgevangenen betrokken, van wie verschillende bij de bouw overleden zijn en, naar men zegt (!), in de brug gemetseld zijn. Tegenwoordig is deze lijn volop in gebruik voor goederenvervoer tussen Duitsland en de haven van Antwerpen. Vlaanderen wil echter een oud spoortraject opnieuw als goederenlijn inrichten ter vervanging van deze (langere) “Montzenroute”. Het oude spoortraject, “IJzeren Rijn” geheten,  kruist echter bij Roermond een stukje van Nederlands Limburg.  Tegenstanders van deze IJzeren Rijn menen dat Vlaanderen met de Montzenroute genoeg mogelijkheden heeft voor goederenvervoer van en naar de haven van Antwerpen.

Beklimmingen:

In de Cotacol staan twee beklimmingen vermeld uit deze route. Bovendien hebben we de gegevens van één klim zelf opgenomen.

Na 1 km: Kasteelstraat
Na (start) kerk van Teuven langs een paar restaurants; vervolgens op driesprong met bushokje linksaf. De voet ligt onderaan de afdaling bij de oversteek van het riviertje “de Gulp”.
Cotacol nr. 847  –  Cotacolpunten: 87
Lengte: 1,3 km  –  Hoogteverschil: 80 m  –  Gem. stijging: 6,2%  –  Max. stijging: 14%

Na 55 km: Côte de Chèvemont
In Hombourg op T-kr linksaf, waarna je eerst afdaalt tot in het Gulp-dal en dan met de klim begint
Lengte: 2,1 km  –  Hoogteverschil 78 m  –  Gem. stijging: 3,7%  –  Max. stijging: 6%

Na 65 km: Côte De Planck
Na Sint-Pieters Voeren rechtsaf; vervolgens oversteek van een (gevaarlijke) viersprong; de voet ligt onder de onderdoorgang van de spoorlijn.
Cotacol nr. 794  –  Cotacolpunten: 85
Lengte: 1,6 km  –  Hoogteverschil: 92 m  –  Gem. stijging: 5,8%  –  Max. stijging: 10%

Kaartje 

Chateaux