Route des Chateaux

Route des Chateaux

Controle: juni 2009

Lengte: 75km

Hoogtemeters: 811m

Kenmerken

In het Franstalige gedeelte heet de route “Route des Chateaux”; in het Duitstalige gedeelte: “Burgenroute”.  In de Voerstreek had er kunnen staan “Kastelenroute”, maar ontbreekt de benaming vanwege de tweetaligheid (Vlaams en Frans).

De  beklimmingen in deze route zijn over het algemeen lichter en korter dan die in het Limburgse Heuvelland.

Voor GPS: Route des Chateaux
Voor GPS-route in Google Maps: kaart

Beginpunt: Teuven

Vanuit Valkenburg is de afstand tot Teuven 19 km. Je zou er vanuit Valkenburg dus heen kunnen fietsen en dan is de totale afstand 103 km. Teuven is als volgt te bereiken via secundaire wegen (zowel auto als fiets). Onderaan de Cauberg, op het Grendelplein, bij de kruising met de Daalhemerweg, volg je de borden naar Margraten. In Margraten (voorbij de kerk) ga je bij de stoplichten linksaf, o.a. richting Gulpen. Na ongeveer 2 km ga je rechtsaf, richting De Planck. Deze lange weg moet je 8 km blijven volgen tot 1 km voorbij de grensovergang De Planck. Bijj het “rode” restaurant zie je het eerste routebordje: LA richting Teuven. Bijna onderaan de afdaling, op een kruispunt, vervolg je de route RA (bordje kan verkeerd hangen) langs de kerk van Teuven.

Wie het Nederlandse gedeelte wil overslaan, kan de auto parkeren bij de kerk van Teuven.

Bij de kerk van Teuven begint onze kilometeraanduiding.

Adviezen en ontbrekende bordjes

Onder de routebordjes hangt soms een extra bordje met “direction” of “Richtung” en een plaatsnaam. Dit betekent dat je dan eveneens de gewone bewegwijzering kunt volgen.

11 km – Gemmenich: Kruispunt vlak na de kerk. Onder bordje staat: “direction Moresnet”. Je moet dus na de oversteek met de weg schuin rechts meebuigen.

17 km – Bordje zonder pijl. Zie “direction Hauset” eronder; dus RD.

22 km – Onduidelijk punt. Voor kapelletje LA de wegas volgen: Hauseterstrasse.

71 km – De Planck. Wie gestart is vanuit Nederland, verlaat hier de route. Op T-kruising bij doorgaande weg LA de grens over voor de weg naar huis.

Inkorting

17 km – Op rotonde RA (in plaats van RD) richting Astenet.  Na 1 kilometer bij kapel Catharina van Siëna RA richting Lontzen.  Je zit dan weer op de route. De inkorting is 25 kilometer.

33 km – Bij stoplichten RD i.p.v. LA naar Eupen. Na 2 km in Walhorn vlak na de kerk RA, richting Vaals, en onder de snelweg door. Je zit dan weer op de route. Je vermijdt met deze inkorting een onaangenaam druk gedeelte van 3km. De inkorting is slechts 4 km.

Beziens- en wetenswaardigheden

19 km – “Zur Geul”.  Je gaat hier de Geul over; hier nog een klein stroompje, maar in Zuid-Limburg een volwassen riviertje.

42 km – Voordat je linksaf richting Lontzen gaat, kun je rechts een spoorbrug zien liggen. Deze “Hammerbrücke”  gaat over de Geul en draagt de spoorweg tussen Luik en Aken.

52 km – Hier overbrugt een andere spoorbrug het dal van de Geul.  Deze indukwekkende spoorbrug is de langste van België. In de Eerste Wereldoorlog hebben de Duitsers deze spoorweg aangelegd voor militair transport tussen Duitsland en België. Bij de bouw waren veel Russische krijgsgevangenen betrokken, van wie verschillende bij de bouw overleden zijn en, naar men zegt (!), in de brug gemetseld zijn. Tegenwoordig is deze lijn volop in gebruik voor goederenvervoer tussen Duitsland en de haven van Antwerpen. Vlaanderen wil echter een oud spoortraject opnieuw als goederenlijn inrichten ter vervanging van deze (langere) “Montzenroute”. Het oude spoortraject, “IJzeren Rijn” geheten,  kruist echter bij Roermond een stukje van Nederlands Limburg.  Tegenstanders van deze IJzeren Rijn menen dat Vlaanderen met de Montzenroute genoeg mogelijkheden heeft voor goederenvervoer van en naar de haven van Antwerpen.

Beklimmingen:

In de Cotacol staan twee beklimmingen vermeld uit deze route. Bovendien hebben we de gegevens van 1 klim zelf opgenomen.

Na 1 km: Kasteelstraat
Na (start) kerk van Teuven langs een paar restaurants; vervolgens op driesprong met bushokje linksaf. De voet ligt onderaan de afdaling bij de oversteek van het riviertje “de Gulp”.
Cotacol nr. 847  –  Cotacolpunten: 87
Lengte: 1,3 km  –  Hoogteverschil: 80 m  –  Gem. stijging: 6,2%  –  Max. stijging: 14%

Na 66 km: Côte de Chèvemont
In Hombourg op T-kr linksaf, waarna je eerst afdaalt tot in het Gulp-dal en dan met de klim begint
Lengte: 2,1 km  –  Hoogteverschil 78 m  –  Gem. stijging: 3,7%  –  Max. stijging: 6%

Na 75 km: De Planck
Na Sint-Pieters Voeren rechtsaf; vervolgens oversteek van een (gevaarlijke) viersprong; de voet ligt onder de spoorwegonderdoorgang.
Cotacol nr. 794  –  Cotacolpunten: 85
Lengte: 1,6 km  –  Hoogteverschil: 92 m  –  Gem. stijging: 5,8%  –  Max. stijging: 10%

Terrasjes

19 km – “Zur Geul”.  Je gaat hier de Geul over; hier nog een klein stroompje, maar in Zuid-Limburg een volwassen riviertje.

42 km – Voordat je linksaf richting Lontzen gaat, kun je rechts een spoorbrug zien liggen. Deze “Hammerbrücke”  gaat over de Geul en draagt de spoorweg tussen Luik en Aken.

52 km – Hier overbrugt een andere spoorbrug het dal van de Geul.  Deze indukwekkende spoorbrug is de langste van België. In de Eerste Wereldoorlog hebben de Duitsers deze spoorweg aangelegd voor militair transport tussen Duitsland en België. Bij de bouw waren veel Russische krijgsgevangenen betrokken, van wie verschillende bij de bouw overleden zijn en, naar men zegt (!), in de brug gemetseld zijn. Tegenwoordig is deze lijn volop in gebruik voor goederenvervoer tussen Duitsland en de haven van Antwerpen. Vlaanderen wil echter een oud spoortraject opnieuw als goederenlijn inrichten ter vervanging van deze (langere) “Montzenroute”. Het oude spoortraject, “IJzeren Rijn” geheten,  kruist echter bij Roermond een stukje van Nederlands Limburg.  Tegenstanders van deze IJzeren Rijn menen dat Vlaanderen met de Montzenroute genoeg mogelijkheden heeft voor goederenvervoer van en naar de haven van Antwerpen.

Kaartje

Chateaux