Route des Legendes

Controle: Met dank aan Marjon Olijdam, die mij in september 2015 belangrijke informatie gaf.

Lengte: 100km

Hoogtemeters: 1400m

Kenmerken

De Legendenroute bevat een aantal mooie lange beklimmingen. De startplaats Remouchamps ligt aan de voet van de fameuze “Redoute”. Hoewel de route hier niet meer overheen loopt, is het altijd een uitdaging om deze steile beklimming erbij te doen.

Remouchamps is een leuk stadje voor een langer verblijf. De druipsteengrotten vormen de grootste toeristische trekpleister.

Voor GPS: Legendes
Voor GPS-route in Google Maps: kaart

Beginpunt: Remouchamps

Voor de navigatie: Rue Marsale, Sougné-Remouchamps
(B50.480367;L5.709007)
Remouchamps ligt op 77 km (50 minuten) van Valkenburg. Je neemt de A2 richting Luik (Liège). Je gaat niet helemaal naar Luik, maar neemt 8 km na de grensovergang de afslag rechts: “E25 Luxembourg Ring”. Twaalf kilometer verder buig je af naar links: nog steeds de “E25 Luxembourg” (dus niet rechtdoor “Luxembourg”, want dat is de vrachtwagenroute). Blijf hierna de snelweg met “Luxembourg” volgen tot de afslag Remouchamps. Deze afslag neem je. Vervolgens rijd je over een brede weg omlaag richting Remouchamps. Onderaan deze brede weg (stoplichten) staat al het routebordje (rechtsaf). Voor een goede parkeerplaats ga je echter niet rechtsaf, maar linksaf richting Remouchamps. Vervolgens ga je op de rotonde linksaf (2e afslag) en de eerste straat rechtsaf. Hier is een parkeerplaats bij een verenigingsgebouw. Je komt met de fiets op de route door rechtstreeks de hoofdweg RA op te gaan (daarna rotonde rechtdoor) of door terug te fietsen naar de rotonde en rechtsaf te slaan. Voor beide mogelijkheden geldt dat je naar Aywaille fietst.

PhilippeGilbert_Luik_StNicolas

Adviezen en ontbrekende bordjes

2 km – Voorbij het kerkje van Aywaille staat een routebordje met daaronder het bordje “direction Durbuy”. Dit betekent dat je pas verderop bij de stoplichten linksaf richting Durbuy moet nemen. Ons advies: niet doen, maar rechtdoor fietsen, en vlak na de stoplichten de bocht naar rechts volgen, dan rechtdoor over de brug (weer bordje). Zo vermijd je een 5 km lang onaantrekkelijk ommetje. Ook onze km-aanduiding slaat dit stukje over.

9 km – Zie voor rotonde routebord met ‘direction Aywaille’, dus op rotonde LA. Na rotonde, 600 meter verder, valt het routebord minder goed op. Ga RA richting Rouvreux.

24 km – Na 2½ km  van de top van de steile klim met halverwege het dorpje Oneux (Côte d’Oneux) kom je bij een verbodsbord eenrichtingverkeer. Ga schuin naar rechts, richting Hamoir, en na 150 meter op de Tkr RA (voorrangsweg, opletten!). Bordje ontbreekt.

31 km – Onderaan achterkant kasteel: Op Y-splitsing schuin rechts aanhouden. Het bordje is laat zichtbaar en mogelijk achter takken verborgen.

36 km – Wanneer je parallel aan de snelweg fietst, ga je met de routeborden eerst RA (bedrijventerrein), direct LA, einde RA en weer einde RA (hoofdweg, afdaling). Hier ontbreekt het routebord.

37 km – In Houssonloge staat de paal scheef. De pijl LA betekent  “scherp LA”; dus de hoofdweg op richting Bastogne.

48,5 km – Na over de brug van de snelweg gegaan te zijn volg je op de viersprong (Werbomont) het routebord LA. Op 2,5 km na deze viersprong moet je scherp LA richting Neuville / Chevron. Mogelijk zie je door de afdaal-snelheid in deze bocht het routebord over het hoofd of ontbreekt het zelfs.

50 km – Na het plaatsnaambord “Neuville” (zonder dorp) kom je op een wegvork met een routepijl naar rechts en een bord “Hemma”. Advies: Ga niet naar rechts, maar houd links aan (richting Bru Chevron). Wil je voor een rondje door een dorp toch rechts aanhouden, dan volg je na 500 meter een tweede pijl schuin links, en blijf je de wegas rechtsom volgen; langs de kerk terug ,daarna rechtsaf, linksaf, en via een eerdere weg terug naar de vork, waar je nu rechtsaf gaat (bordje ontbreekt) om de route te vervolgen.

75 km – Op top van klim, viersprong Hautregard, ontbreekt een bordje. Ga LA (N606). Fiets daarna 5 km verder zonder naar rechts te buigen, tot aan de T-Kruising (LA).

80 km – Na de T-kruising (LA) neem je de eerste weg RA (richting Banneux). Het routebord ontbreekt.

88 km – Op 5 kilometer na het dorp Banneux ben je in het open veld. Na een bocht naar links moet je direct de wegas naar rechts volgen; dus niet het betonnen pad. Er ontbreekt een bordje.

96 km  – In dorpscentrum, direct na routebordje LA, staat ONOPVALLEND vlakbij de muur van het kerkje weer een routebordje, nu met pijl RA.

Inkorting

36 km – Wanneer je parallel aan de snelweg fietst, bij afslag naar rechts linksaf slaan; snelweg over; rechtdoor naar Lorcé (lange afdaling); onderaan links dalend aanhouden; je komt uit bij de Amblève; je bent dan weer op de route. Dit scheelt ongeveer 18 km.

71 km – Remouchamps. Je bent nu vlakbij het beginpunt. Als je hier stopt, is de route dus ongeveer 30 km korter.

Beziens- en wetenswaardigheden

Beklimmingen

Na 3 km: Côte de Florzé
Na de brug bij hotel “Villa des Roses”
Cotacol nr. 735 – Cotacolpunten: 137
Lengte: 3,2 km – Hoogteverschil: 180 m – Gem. stijging: 5,6% – Max. stijging: 8%

Na 18 km: Côte de Oneux
Na enige kilometers Amblèvedal scherp linksaf
Cotacol nr. 179 – Cotacolpunten: 172
Lengte: 2,8 km – Hoogteverschil: 179 m – Gem. stijging: 6,4% – Max. stijging: 13%

Na 31 km: Côte de Pavillonchamps (van Harzé naar de snelweg)
Onder Harzé langs; daarna vanaf bruggetje.
Deze klim volgt slechts ten dele een van de Cotacol-klims vanuit Harzé.
Klimverloop: tussendoor een kleine afdaling; door Pavillonchamps; voor snelweg rechtsaf; daarna de top langs snelweg.
Lengte: 3,6 km – Hoogteverschil: 186 m – Gem. stijging: 5,1% – Max. stijging.: 9%.

Na 38 km: Côte de Faveux
Na afdaling en tweemaal “Ernonheid” rechtsaf.
Lengte: 0,5 km – Hoogteverschil: 40 m – Gem. stijging: 8% – Max. stijging: 9%

Na 46 km: hoogste routepunt;  zie terrasjes.

Na 70 km: Col de Hautregard
Na lange tijd door Amblevedal onder autobrug door; direct hierna rechtsaf richting Spa.
Lengte: 5,6 km – Hoogteverschil: 226 m – Gem. stijging: 4% – Max. stijging: 5%

Côte de la Redoute (valt net buiten de route)
Cotacol nr. 803 – Cotacolpunten : 249
Lengte: 1,6 km – Hoogteverschil: 161 m – Gem. stijging: 9,8% – Max. stijging: 20%

In Remouchamps ben je dichtbij de Redoute, de bekende scherprechter van Luik-Bastenaken-Luik, en geboortedorp van Philippe Gilbert. Je zou de tocht met de Redoute kunnen besluiten of beginnen. Vroeger ging deze bordjesroute overigens via de Redoute. Daarom zie je de meeste bordjes nog staan. Je bereikt de Redoute als volgt. Vanaf de brug bij de parkeerplaats (zie startpunt) fiets je stroomafwaarts rechts langs de Amblève. Vlak na de tweede brug (niet oversteken) ga je rechtsaf (bordje “Redoute”). Je volgt nu de bordjesroute en de bordjes “Redoute”. Meteen uit het dorp begint de zware klim. Halverwege staat een gedenksteen: “1892-1992, Commune d’Aywaille …”. Vertaald betekent dit: “Hier dwongen de grote wielerkampioenen hun overwinning af in Luik-Bastenaken-Luik.”

Terrasjes

viersprong Werbomont (46 km: verste punt en tevens 100 meter van hoogste punt; friettent en bakker), langs de Ambleve (km 60-70), Remouchamps, Banneux (83 km; rechts van de weg liggen op 500m de bedevaartscafeetjes, pleisterplaats voor veel fietsers)

Kaart: Volg op de hieronder weergegeven kaart niet de dikke donkergroene lijnen, maar de dunne lichtgroene lijnen.