Route des Sommets Lienne et Ambleve

Lengte: 112km

Hoogtemeters: 2150m

Kenmerken

“Route van de toppen rond de Lienne en Ambleve”. De wegen zijn heel rustig, behalve in en bij Stavelot en Trois Ponts. Verder loopt de route over een parcours met 13 vaak pittige beklimmingen. Je zult ook twee bekende beklimmingen van de wielerklassieker “Luik-Bastenaken-Luik” moeten bedwingen: de Côte de Rosier (12 km) en de Côte de Wanne (103 km). De Côte de Stockeu kan makkelijk aan de route worden toegevoegd (zie uitbreiding).

Foto: standbeeld van Eddy Merckx bovenop de Stockeu

MerckxStockeuDoordat de route in een zeer dunbevolkt gebied ligt met weinig belangrijke zijwegen, gebeurt het een enkele maal dat je lange tijd geen bordje tegenkomt.

We hebben de route ingekort, namelijk zonder de lus van 20 km naar Malmédy en terug. Bij 112 km, wanneer je net in Stavelot terug bent, volg je dus niet rechtsaf de pijl van het routebord, maar ga je linksaf de brug over en verder over de keitjes naar de auto. Zie hieronder  ‘adviezen’ 112 km. Deze inkorting hebben we gedaan, omdat de routebordjes je de laatste 7 km van deze lus (terug van Malmédy naar Stavelot) over een onaangename hoofdweg laten fietsen.
Inmiddels is er een vrijliggend vlak fietspad over een voormalige spoorweg aangelegd, waardoor deze autoweg ontweken kan worden. Mocht dit een reden zijn om toch de lus te fietsen, dan ga je bij 112 km niet de brug over, maar volg je de routepijl rechtsaf. Na wat kilometers neem je dan bij Pont de Warche (bovenste punt lus) het Ravel-fietspad voor de terugweg naar Stavelot. Denk eraan dat dit pad ook voor wandelaars is en dat zij dus (anders dan in Nederland) niet voor jou opzij hoeven te gaan. Op het eind van je tocht verlaat je dit pad aan de noordwestkant van Stavelot, op de plek waar aan beide zijden van het pad auto’s geparkeerd kunnen worden. Om weer bij de auto te kunnen komen ga je linksaf het fietspad af en vervolgens (weer linksaf) de straat in (Avenue André Gregoire) en dan rechtsaf naar beneden, waar je uitkomt op de hoofdweg. (Met dank aan Marjon Olijdam)

kaartje: Met een klik van de linker muisknop op het kaartje (zie helemaal onderaan) kun je het kaartje naar rechts ‘uitvouwen’. Overigens is de lus naar Francorchamps die je rechtsboven op dit kaartje ziet, inmiddels vanwege aanpassingen op en rond het circuit opgeheven.

Beginpunt: Stavelot

Voor de navigatie: Rue Marlenne 2, Stavelot
(B50.396329;L5.930807)
Stavelot ligt op 80 km (1 uur) van Valkenburg. Je neemt de A2 richting Luik (Liège). Je gaat niet naar Luik, maar neemt 8 km na de grensovergang de E40 richting Aachen (Aken). Na 15 km over deze E40 neem je de E42 richting Verviers. Je neemt na 32 km over deze E42 de afslag Malmédy / Stavelot en volgt de borden en routebordjes naar Stavelot. Op de rotonde in Stavelot volg je  de pijl schuin naar rechts: “toutes directions”. Na de stoplichten kun je de auto parkeren op de lange parkeerstrook langs de weg. Je zit dan al op de route. Als je de hoofdweg rechtdoor fietsend vervolgt, zie je al gauw na Stavelot het volgende routebordje: rechtsaf.

Voor de terugweg moet je met de auto de borden E42 volgen, en vanaf de rotonde bij de snelweg “Liege”.

Abdij_van_StavelotFoto: abdij van Stavelot

Adviezen en ontbrekende bordjes

77 km  – Na Trois Ponts rijd je op een fietspad links van de weg. Daardoor zie je het bordje rechts van de weg gauw over het hoofd. Ga dus LA ( richting Fosse).

112 km – Vanaf de brug in Stavelot bereik je de auto door over de brug te gaan en daarna rechtdoor (licht klimmend over de keitjes)  “toutes directions” te fietsen. Bij de terrasjes ga je rechtdoor de Rue General Jacques in, vervolgens het plein over, en tot slot het nauwe straatje door naar de hoofdweg met de parkeerstrook.

Inkorting

77 km – Basse Bodeux. Hier niet op de rotonde linksaf, maar rechtsaf, en na 2,5 km routebordje rechtsaf richting Fosse sur Salm. Dit scheelt ongeveer 7 km met een zware steile klim.

77 km – Basse Bodeux. Wie rechtstreeks naar Stavelot wil, gaat hier, net als bij de vorige inkorting, ook eerst rechtsaf, maar blijft daarna de hoofdweg afdalen naar en door Trois Ponts. Op T-kruising linksaf de hoofdweg volgen, en vervolgens iets verderop rechtsaf richting Stavelot. Dit scheelt ongeveer 20 km.

99 km – Bovenop de klim van de Wanne, en vlak voor het plaatsje Wanne. Hier niet volgens het routebordje rechtsaf, maar rechtdoor door Wanne, en via een gevaarlijke afdaling rechtstreeks naar Stavelot. Dit scheelt ongeveer 9 km met een klim erin.

Beziens- en wetenswaardigheden

In het gebied waar je fietst, is zwaar gevochten tijdens het Ardennenoffensief in de Tweede Wereld Oorlog. Er staan enkele monumenten langs de route. In La Gleize (21 km), waar de strijd zeer hevig was, bevindt zich een oorlogsmuseum met een Duitse tank ervoor.

Stavelot: Hier ligt een grote abdij uit de 16e en 17e eeuw. Er bevindt zich een museum over het circuit van Francorchamps. Bovendien is er een permanente tentoonstelling over de geschiedenis van de abdij.

Ongeluk:  Een aantal jaren geleden heeft een vrachtwagen een groot aantal huizen verwoest, doordat de remmen weigerden onderaan de afdaling van de Haute Levée. Hierbij was een dode te betreuren. De verkeersremmende voorzieningen op de Haute Levée zijn vanwege dit ongeluk angebracht.

Coo: De watervallen zijn erg bekend. Om deze te zien moet je even van de weg af naar links. Er is ook een recreatiepark.

Het dal van de Lienne: een schitterend dal met weinig autoverkeer, maar helaas wel een hobbelig wegdek.

Stockeu: De route loopt langs de onderkant van de bekende en steile (22% maximaal) Stockeu. De liefhebber met voldoende energie kan de beklimming aan de route toevoegen en het rondje maken dat de profs van Luik-Bastenaken-Luik hier maken. Ga dan onderaan de afdaling van Wanne naar Stavelot meteen haaks rechts de Stockeu op. Na het steilste gedeelte staat aan de kant van de weg een standbeeld van Eddy Merckx. Hier gaan de profs linksaf naar beneden. Onderaan gaan ze weer linksaf, en vervolgens, onderaan de Stockeu (einde van het rondje), rechtsaf de brug over naar het centrum van Stavelot. Je kunt bij het standbeeld van Eddy Merckx ook nog een paar kilometer verder klimmen tot aan het hoogste punt, zoals in de cyclosportieve Eddy Merckx.

Terrasjes

Stavelot, Trois Ponts, en twee terrasjes in het dal van de Lienne (km 44 en 50)