Route des Sources

Lengte: 113km

Hoogtemeters: 1735m

Kenmerken

De Bronnenroute loopt door de noordelijk rand van de Ardennen en bevat een flink aantal klims. De naam van de route verwijst naar de vele waterbronnen in dit gebied. De route doet de kuuroorden Chaudfontaine en Spa aan, beide bekend van hun bronwater.

Beginpunt: Grand Rechain

Grand Rechain. Je neemt de A2 richting Luik (Liège). Je gaat niet naar Luik, maar neemt 8 km na de grensovergang de E40 richting Aachen (Aken). Na 15 km over deze E40 neem je de E42 richting Verviers. Drie km verder neem je afslag nummer 3: Dison, en vervolgens RA richting Petit Rechain. Na één km houd je schuin links aan: richting Grand Rechain. Na een halve km ga je op de TKr LA en direct daarna RA richting Grand Rechain. Na 1½ km kun je de auto parkeren op het plein met de kerk.

Adviezen en ontbrekende bordjes

Enkele keren staat er onder een routebordje een tweede bordje met “direction” (=richting) + plaatsnaam. Dit betekent dat de richtingborden naar die plaats een ondersteuning zijn van de routebordjes.

De route hebben we met 3 km ingekort om een druk, onaantrekkelijk lang gedeelte te vervangen door een alternatief met o.a. een prachtig dalletje van vier kilometer. De beschrijving hiervan is hieronder cursief gedrukt.

2 km – Bakkerij. Begin van inkorting. Volg op de TKr niet het routebordje RA, maar ga LA richting Soiron.

3 km – In bebouwde kom, nog vóór einde snelle afdaling, na wit bord “Soiron”: 2e straat RA (wit bord “Jupiler”) en direct LA richting Nessonvaux.

7 km – Op TKr LA richting Nessonvaux

8 km – Op TKr hoofdweg RA richting Liège

14 km – In bebouwde kom van Prayon, nog vóór benzinestation Q8, schuin RA richting Fôret (klim). Je bent nu weer op de route.

20 km – Op kleine rotonde: RA richting Olne.

37 km – In centrum Theux vóór kerk “toutes directions”, en direct daarna op TKr, waar je het routebordje links aan de overkant ziet, richting Jevoumont.

54 km – In Spa vallen de bordjes niet op. Als je op de hoofdweg Spa komt binnenfietsen, moet je bij een tweede stoplicht RA, en direct hierna schuin links (routebordje RD) laan met bomen in.

61 km – Hier fiets je gauw verkeerd met grote gevolgen: je eindigt dan onderaan in Spa en moet moeizaam weer terugklimmen. Daarom de volgende aanwijzing. Vlak voor een drukke hoofdweg staat er onder het routebordje “direction Nivezé”. Dit betekent hier dat je (voorzichtig) de drukke hoofdweg schuin moet oversteken en direct weer verlaten richting Nivezé.

75 km – Jalhay. Vlak na de kerk kom je op een kruising met drukke hoofdweg. De route gaat eigenlijk rechtsaf richting Baraque Michel, maar wij adviseren rechtdoor te gaan richting Eupen/Gileppe, en verderop de snelle afdaling te volgen tot een T-splitsing onderaan. Als je hier linksaf gaat (net als de “Route des Vergers”), zit je weer op de route. Dit advies leidt tot een inkorting van 11 km. Als je in Jalhay toch rechtsaf slaat, dan fiets je eerst 7 km over een licht stijgende weg, terwijl het verkeer langs je heenraast. Na deze 7 km volgt dan een lange afdaling, waarvan een gedeelte gevaarlijk hobbelig en steil is, zodat je bijna van je fiets afstuitert.

104 km – Na steile afdaling kom je in een druk dal (Ensival) met fietspad. Bij stoplicht RA ri Wegnez / Lambermont. Bordje ontbreekt.

109 km – 2 km na Lambermont staat bordje verscholen achter boom. Ga op rotonde met roodwit LA.

111 km – In het drukke centrum van Petit Rechain (plein links) ga je LA (onopvallend routebordje). Na 1½ km ben je in Grand Rechain bij de auto.

Terrasjes

Spa en Jalhay

kaartje: Zie hieronder. Klik op het kaartje om het volledig te maken.