Route des Vergers

Controle: juni 2009

Lengte: 87km

Hoogtemeters: 1054m

Kenmerken

De route gaat over een heuvelachtig parcours door de Voerstreek, het Land van Aubel en het Land van Herve. De beklimmingen zijn qua lengte en steilte te vergelijken met die in Zuid-Limburg. Het gebied is echter veel dunner bevolkt en veel rustiger.

Voor GPS: Route des Vergers
Voor GPS-route in Google Maps: kaart

Beginpunt: Hagelstein (Aubel)

Hagelstein is een plukje huizen op een belangrijk kruispunt van wegen op 1 km van Aubel. Vanuit Valkenburg is de afstand 20 km (20 min met de auto). Je zou er vanuit Valkenburg dus heen kunnen fietsen. Hagelstein is als volgt te bereiken via secundaire wegen. Onderaan de Cauberg, op het Grendelplein, bij de kruising met de Daalhemerweg, volg je de borden naar Margraten. In Margraten (voorbij de kerk) ga je bij de stoplichten linksaf, o.a. richting Gulpen. Na ongeveer 2 km ga je rechtsaf, richting De Planck. Deze lange weg moet je 12 km blijven volgen tot 5 km voorbij de grensovergang De Planck. Je komt uiteindelijk op een kruispunt met een witte Citroën autogarage. Dit is het beginpunt. Als je hier linksaf slaat (richting Aachen), zit je op de bordjesroute.

Ben je met de auto, dan is een sfeervol startpunt het marktplein van Aubel (parkeerplaats), dat je bereikt door bij Hagelstein de viersprong over te steken en  naar beneden af te dalen.  Je komt vanuit Aubel op de route door terug naar Hagelstein te klimmen en dan bovenaan rechtsaf te slaan.

Adviezen en ontbrekende bordjes

Op enkele plaatsen vind je onder het routebordje de aanduiding “direction” + plaatsnaam. Dit betekent dat je ook de gewone richtingborden richting die plaats kunt volgen.

1,5 km – Suggestie. Volg direct na de rotonde niet het routebordje. De weg heeft een erg slecht wegdek en tamelijk hard rijdend verkeer (hoewel je er een mooi uitzicht hebt en langs de Amerikaanse militaire begraafplaats komt, dus beslis zelf). Ga schuin naar links richting Vaals / Plombières; vervolgens onderaan de afdaling RA richting Henri Chapelle (5 km) en boven aan de klim op de Tkr LA. Je zit weer op de route. Dit omrijden is 1,7 km extra.

17 km – In Baelen ga je na de kerk op de hoofdweg LA, en direct RA, richting Membach. Het bordje staat verscholen achter een boom.

20 tot 27 km – De route gaat hier via een brede weg omhoog naar het meer van Gileppe (Lac de Gileppe), en vandaar weer via dezelfde weg terug. Dit zou je kunnen overslaan.

30 km – Dolhain. Onder het bordje dat rechtdoor aangeeft, is een bordje bevestigd met “direction Bilstain”. Je moet dus voorlopig de borden “Bilstain” volgen en na het tunneltje de bochtige wegas blijven volgen tot bovenaan voorbij het kerkje.

43-45 km – Battice-Herve. Na het stoplicht in Battice rijd je over een fietspad langs een drukke weg. Hier staan lange tijd geen bordjes, omdat je gewoon rechtdoor moet rijden. In Herve zie je 150 meter na de twee stoplichten het routebordje RA  (richting Bolland).

53 km – Barchon. Bruin bord met “fin” + routebordje + Liège pijl LA. Dit bordje geeft aan hoe je weer in Luik komt als je daar begonnen bent. Als je in Valkenburg / Hagelstein  gestart bent, is dit voor jou niet het einde van de route. Jij gaat dus niet LA, maar RA, waarna je direct een routebordje ziet.

58 km – Bij de kerk van Blegny staat een bordje zonder pijl. Onder het bordje staat ‘direction Dalhem’. Het richtingbord Dalhem zie je echter pas voorbij de rotonde (schuin links aanhouden).

63 km – Op driesprong ontbreekt bordje. Ga RA omlaag.

66 km – In Dalhem houd je op de driesprong rechts aan,  langs de hoge stenen muur.

72 km – Berneau. Op de hoofdweg kom je lange tijd geen bordje tegen, omdat je hier gewoon rechtdoor moet blijven rijden tot een bordje linksaf . Je rijdt hier een stukje van de route dubbel (in tegenovergestelde richting).

Inkorting

68 km – Twee kilometer na Dalhem kom je op een kruispunt met een hoofdweg: LA is richting Maastricht; RA is richting Verviers. Je kunt hier 9 km inkorten als je RA neemt. Het volgende routebordje kom je vanzelf tegen.

Beziens- en wetenswaardigheden

Amerikaanse begraafplaats Henri-Chapelle:
Hier liggen 7989 Amerikaanse militairen begraven die in de Tweede Wereldoorlog gesneuveld zijn tijdens het Ardennenoffensief. De begraafplaats en het uitzicht eromheen zijn indrukwekkend. De begraafplaats is te vergelijken met die in Margraten.

Het Meer van Gileppe:
De stuwdam van Gileppe werd tussen 1869 en 1876 gebouwd als drinkwaterreservoir en voor electriciteitsopwekking.

Clermont:
Dit kleine dorpje heeft een leuk straatje, waar je gegeseld wordt door kinderkopjes.

Het fort van Battice:
Je passeert dit fort ongeveer 1 km voor Battice. Het is één van de 15 forten die tussen 1908 en 1939 gebouwd werden om de stad Luik te verdedigen. Zowel in de Eerste als de Tweede Wereldoorlog hebben deze forten de Duitse opmars slechts enkele dagen kunnen ophouden.

Blégny:
De kolenmijn van Blégny werd in 1980 gesloten. Nu zijn er op deze plaats enkele toeristische attracties en een mijnberg. Vroeger liep er een toeristisch treintje van deze kolenmijn via Dalhem naar Mortroux. Ongeveer in 1990 maakte een tragedie een einde aan de exploitatie van dit treintje. In de afdaling naar Dalhem begaven de remmen het, waardoor enkele mensen de dood vonden.

Dalhem:
Je komt dit stadje binnen via een steile afdaling over kinderkopjes. Het oude, hoogelegen stadsgedeelte ademt nog altijd een middeleeuwse sfeer. Het kasteel dateert van 1080. Hier zetelde in de Middeleeuwen de heerser over het Land van Dalhem, dat grensde aan het Land van Valkenburg. Het Land van Dalhem maakte van 1661 tot ongeveer 1800 deel uit van de Noordelijke/Staatse Nederlanden.

Val Dieu:
In Val Dieu (Dal van God) passeer je een grote middeleeuwse abdij. Zowel in de bijgebouwen als in de watermolen aan de overkant bevindt zich een restaurantje.

Aubel:
Dit dorp heeft een aardig centrum met een paar cafés en restaurants. Er zijn huizen uit de 17e en 18e eeuw. Ieder dinsdag en zondag is er markt. Vroeger was deze markt eveneens belangrijk voor de inwoners van Valkenburg en omgeving. De oorspronkelijke taal van Aubel is niet het Frans, maar een Limburgs dialect. Tot 2000 was in deze plaats de start van de cyclosportieve Fiets Challenge. Aubel is bijna het eindpunt van de route, maar pas op: na Aubel volgt nog een moeilijke klim naar het eindpunt.

Moelingen / Voeren:
Wanneer je in Berneau (69 km) 2 km van de route afgaat door linksaf in plaats van rechtsaf te slaan, kom je langs de hoofdweg richting Nederland bij een viersprong een monument tegen uit de Eerste Wereldoorlog. Een van de namen op het monument is die van “Marcel Kerff” uit ‘s-Gravenvoeren. Hij was de eerste Belgische Tourheld. Hij nam deel aan de eerste Tour de France, namelijk die uit 1903, waarin hij als zesde eindigde. Zijn leven eindigde echter tragisch. Toen de Duitsers in 1914 België binnenvielen, zetten ze in Moelingen een legerkamp op. Marcel ging er eens op zijn motor een kijkje nemen. De Duitsers verdachten hem echter van spionage en hingen hem op. Pas één jaar later werd zijn lichaam in een massagraf langs de genoemde hoofdweg gevonden. Zijn broer was eveneens een groot wielrenner. Ook deze overleed tragisch, 12 jaar eerder dan zijn broer. Tijdens de klassieker Marseille – Parijs werd hij dood langs de weg gevonden. Een doodsoorzaak is nooit vastgesteld. Volgens de overlevering zouden Franse supporters hem van zijn fiets getrokken en doodgeslagen hebben toen hij de Franse koploper dreigde in te halen. Dit soort aanslagen scheen in de begintijd van de wielersport wel meer voor te komen. (Bron: Rob Brouwers, Limburgs Dagblad)

Terrasjes

Dolhain, Blégny (voorbij deze plaats, bij toeristische kolenmijnattractie), Aubel, Val Dieu

Vergers