Route Romantique

Lengte: 120km

Hoogtemeters: 1447m

Kenmerken

Deze “romantische” bordjesroute ligt in de Condroz, een dun bevolkt gebied dat westelijk aan de Ardennen grenst. Hier zijn de hellingen minder hoog en steil dan in de Ardennen. Kenmerkend voor dit gebied zijn de vele oude huizen, kastelen, kasteelhoeven en kerkjes. Er zijn hier minder bossen dan in de Ardennen, maar de landschappen met de verstilde dorpjes zijn er zeker zo prachtig. Er is nauwelijks nieuwbouw en ook het toerisme lijkt hier niet te bestaan. Een uitzondering vormt de stad Huy en omgeving, waar het erg druk kan zijn.

Beginpunt: Huy / Hoei

Voor de navigatie: Quai d’Arona 10, Huy
(B5o.532440;L.5.247028)
Huy (in het Vlaams: Hoei) ligt langs de Maas op 75 km (50 minuten) van Valkenburg. Je neemt de A2 richting Luik. Je gaat niet naar Luik, maar neemt 8 kilometer na de grensovergang de afslag rechtsaf richting Namur (Namen). Volg de borden “Namen” tot de afslag Huy. Volg de borden richting Huy. Als je bij de Maas komt met de grote koeltorens van de kerncentrale, neem je de brug over de Maas en ga je daarna rechtsaf. In het begin van Huy, naast de weg langs de Maas, vind je bij een groot gebouw parkeergelegenheid. Parkeer daar de auto. Om met de fiets op de route te komen ga je vanaf de parkeerplaats rechtsaf de hoofdweg op, richting koeltorens van de kerncentrale Tihange. Bij de eerste koeltoren (scherp rechtsaf) (3 km) kom je al een bordje tegen. .

Adviezen en ontbrekende bordjes

In 2006 hebben we de route voor het laatst gecontroleerd:

9 km – Langs drukke hoofdweg lange tijd geen bordje, omdat je gewoon de hoofdweg tot Strée moet volgen.

20 km – Bebouwde kom Ombret. Bordje RD betekent: wegas volgen.

39-40 km – Na Soheit-Tinlot en door Seny (2 bochten bij boomrijk, donker plein) lange tijd geen bordjes, omdat je gewoon de wegas moet volgen. Na bocht naar rechts moet je direct LA van de hoofdweg af. Bordje valt niet op.

47 km – Op T-kruising LA richting Hody. Bordje ontbreekt.

49 km – Verwarrende bordjes. Ga pas 100 meter na het tweede bordje scherp RA (voorrangsweg).
54 km – In Ouffet: op driesprong scherp RA; dus niet Rue Halbadet. Bordje ontbreekt.

55 km – In Ouffet: einde plein met bomen (einde dorp). Bordje is te zien op de weg scherp links. Ga dus scherp LA ri Ciney.

66 km – Na golvend open landschap door smal straatje in dorp Warzée. Ga LA de hoofdweg op. Bordje ontbreekt.

72 km – Einde van dorp Atrin (= lange straat met lintbebouwing). Op (gevaarlijk) kruispunt staat geen bordje, omdat je rechtdoor moet, richting Bois et Borsu.

80 km – Een kilometer na prachtig gelegen kasteel is de weg plotseling volledig kapot gereden. Toch RD. Er is redelijk te fietsen en het duurt maar kort.

86 km – Na afdaling TKr voor kerk van Pailhe: Ga LA de hoofdweg op. Bordje ontbreekt. Hierna volgt 1 km klimmen. Ga vlak na de top RA richting Saint-Fontaine. Bordje staat verkeerd.

88 km – Als je in Saint Fontaine bent, moet je niet door het water fietsen, want het is hier spiegelglad. Stap af en neem het bruggetje.

92 – 94 km – Na een mooi kasteeltje gaat de route op een viersprong RA richting Vyle et Tharoule. Na 1 km kom je voorbij een alleenstaand huis met een rood dak, en een grensbord Vyle et Tharoule. Op 700 m na dit huis ontbreekt een bordje. Je moet hier RA ri Maquis de Bagatelle. Dit richtingbord valt echter niet op, doordat je het vanuit jouw fietsrichting op de achterkant (zonder de naam) ziet. Je fietst er dus gauw voorbij.

102 km – Vlak voor Pont-de-Bonne. Onder routebordje zonder pijl staat “direction Huy”; dus even de richtingborden Huy volgen: RA, direct LA.

106 km – 4 km na Pont-de-Bonne (wegenknooppunt met horeca) en vervolgens na Vyle et Tharoule ontbreekt bordje rechtsaf richting Molu-en-Marchin.

120 km – In Huy zie je geen bordjes: gewoon (licht dalend) rechtdoor fietsen om bij de Maas uit te komen. Wie niet in Huy begonnen is, verwijzen we naar de tekst bij “Beginpunt”.

Beziens- en wetenswaardigheden

Muur van Huy: Als je nog kracht over hebt, is het leuk de Muur van Huy te beklimmen. Op deze “Muur” ligt de finish van de Waalse Pijl. Meestal wordt de wedstrijd in deze zeer steile slotklim beslist. Volg bij aankomst in het centrum van Huy het bord RA ri Hamoir. Na een aarzelende klim van 0,5 km buig je vlak voor een driehoekig parkeerplantsoentje half naar rechts van de hoofdweg af. Hier begint de Muur.